Mariana Garştea, Sixense România: “Ştim, cu toţii, prea multe poduri care au cedat structural în România. Când începem să tratăm lucrurile cu responsabilitate?”

Podurile sunt structuri foarte complexe, care au nevoie de o expertiză foarte solidă pentru a deveni realitate. Însă nu doar proiectarea și execuția lor sunt importante, ci și modul în care autoritățile publice se asigură că ele pot fi date în exploatare în condiții 100% sigure.

MARIANA GARŞTEA, Directorul nostru general, a discutat pentru Bursa despre cum anume se procedează, respectiv ce operațiuni și proceduri trebuie duse la bun sfârșit.
Experiența noastră în ce privește lucrările de încercare cu probe pentru poduri este semnificativă: suntem autorizați ca laborator de analize și încercări în construcții, o condiție obligatorie pentru companiile care derulează aceste activități. De asemenea, numai în ultimul an, am desfășurat peste 50 de încercări cu probe pentru poduri de peste tot din țară.

Mai multe detalii, pornind de la experiența și expertiza noastră, în interviul următor.

https://lnkd.in/dXQFRVHC

Dăm startul campaniei video cu explicații scurte și accesibile despre ce ne spune legislația cu privire la sănătatea structurală a celor mai diverse proiecte din mediul construit.

InformedBySixense este o campanie video prin care explicăm în mod accesibil și concret – ce spune legislația despre cum se face corect urmărirea comportării construcțiilor în timp pentru proiecte de construcții din cele mai diverse categorii. Vorbim pe scurt despre bunele practici și standardele domeniului de monitorizare structurală și geotehnică, pentru ca factorii de decizie și toți cei implicați într-un proiect să știe ce au de făcut pentru a asigura sănătatea structurală a asset-ului lor.

Mai multe ne spune chiar MARIANA GARŞTEA, Directorul nostru general, în clipul video de aici:

https://www.linkedin.com/posts/sixense-romania_informedbysixense-informedbysixense-activity-7209065113608171520-cd5z?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

MARIANA GARŞTEA, CEO Sixense România, a participat la prima dezbatere dintr-un eveniment de la noi

La finalul lunii martie, MARIANA GARŞTEA, CEO Sixense România, a participat la prima dezbatere dintr-un eveniment de la noi – dedicată exclusiv riscurilor mediului construit și modului în care monitorizarea geotehnică și structurală le anticipează și ne ajută să le gestionăm.

A discutat mai ales despre monitorizarea real-time, în cazul proiectelor de infrastructură de transport. “Implementarea soluțiilor digitale în proiecte de infrastructură este un mare pas înainte pentru noi, pentru România. În primul rând, vorbim despre întreținere predictivă și despre gestionarea proactivă a riscurilor. Prin integrarea senzorilor, a dispozitivelor IoT, a analizei de date, a algoritmilor de inteligență artificială, astăzi cunoaștem informații fără precedent despre sănătatea structurală a infrastructurii de transport și despre performanța acesteia”, explică Mariana.
Întreaga dezbatere este de urmărit aici: https://lnkd.in/eZvheBir

Consolidare continua a pietei de monitorizare structurala a cladirilor

“Principalele provocări în domeniul monitorizării structurale și geotehnice se referă la asigurarea respectării pe scară largă a standardelor, legislației de monitorizare (urmărire a comportării în timp a construcțiilor), la creșterea capacității de colectare și analiză a datelor în timp real, la promovarea unei mai mari colaborări între părțile interesate, inclusiv companii publice, ingineri și proprietarii de clădiri”, spune Mariana Garștea, președintele APMGS.
Organizație non-profit formată din persoane juridice și fizice specializate în instrumentarea și monitorizarea structurală și geotehnică, APMGS își propune să crească gradul de conștientizare a disciplinelor și instrumentelor de monitorizare structurală și geotehnică în rândul proiectanților, constructorilor, dezvoltatorilor, investitorilor, proprietarilor de clădiri, infrastructură etc.

Pentru a vizualiza tot articolul accesați: https://lnkd.in/dfq2PqCm

Cum asigură autoritățile publice implementarea corectă a lucrărilor de monitorizare structurală și geotehnică în proiectele de linii de metrou?

În perioada care urmează, sunt demarate multe proiecte importante, pe care comunitățile și mediul construit din România le așteaptă de mult timp. Câteva exemple sunt liniile de metrou M6 și M4 din București sau linia de metrou de la Cluj.

MARIANA GARŞTEA, Directorul nostru general, a explicat mai multe despre abordarea corectă a lucrărilor de monitorizare structurală și geotehnică pentru acest tip de proiecte, pentru a ne asigura că vom avea o infrastructură sigură și durabilă.

“O linie de metrou reprezintă un proiect extrem de complex, cu impact major asupra comunității și asupra mediului construit, așa că siguranța structurală trebuie să fie o prioritate”, explică ea.

Interviul complet, mai jos.

https://www.capital.ro/cum-asigura-autoritatile-publice-implementarea-corecta-a-lucrarilor-de-monitorizare-structurala-si-geotehnica-in-proiectele-de-linii-de-metrou.html

Magistrala 4 de metrou: Primăria Sectorului 4 anunță lansarea licitației pentru tronsonul Gara de Nord – Gara Progresul

Primăria Sectorului 4 anunță că a postat în SEAP documentația pentru contractarea constructorului tronsonului Gara de Nord – Gara Progresul al Magistralei 4 de metrou.

„Sectorul 4 al Municipiului București continuă să investească masiv în infrastructura strategică a Capitalei și aduce metroul de la Gara de Nord până la Gara Progresul”, spun reprezentanții PS4 într-o invitație către presă.

Potrivit lor, în calitate de autoritate contractantă, PS4 a postat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), documentația de atribuire referitoare la licitația publică în vederea desemnării constructorului/constructorilor care urmează să extindă magistrala de metrou M4, Gara de Nord – Gara Progresul.

Mai multe detalii gasiti in link-ul de mai jos:

Link:https://www.economica.net/magistrala-4-de-metrou-primaria-sectorului-4-anunta-lansarea-licitatiei-pentru-tronsonul-gara-de-nord-gara-progresul_737081.html

Cum avem grijă de stadioanele noastre?

Interviu cu Mariana Garștea, Director General Sixense România

În România se construiesc multe proiecte de infrastructură de toate tipurile. Dacă luăm unul dintre cele mai recente exemple chiar din regiune – stadionul Arena Gheorghe Hagi –, infrastructura sportivă este una dintre prioritățile și investițiile pe care le vedem sistematic în ultima perioadă.

Cât se ia în calcul și întreținerea acestor proiecte pe termen lung? Când se planifică un stadion sau o sală polivalentă, cum anume este vizată și integrată și menținerea acestora în siguranță deplină pe termen lung? Cum se procedează și ce trebuie urmărit atunci când vorbim despre toată durata de viață a unei infrastructuri de o asemenea amploare și importanță?

Despre toate acestea ne vorbește Mariana Garștea, Director general al Sixense România, companie care oferă expertiză și servicii de urmărire a comportării construcțiilor în timp, cu o experiență semnificativă în proiectele de infrastructură sportivă de peste tot din țară.

Mai multe detalii găsiți în linkul de mai jos:

Link: https://www.dobrogeanews.ro/cum-avem-grija-de-stadioanele-noastre-pentru-proiectele-de-acest-tip-urmarirea-comportarii-in-timp-nu-este-optionala-ci-este-o-dovada-a-sigurantei-structurii-si-a-comunitatii/

 

Se fac multe expertize pentru poduri. De la predarea expertizei până la realizarea lucrărilor indicate, ce se întâmplă?

Interviu cu Mariana Garștea, Director General Sixense România

Toate operațiunile din jurul siguranței structurale a unui pod sunt extrem de importante și ar trebui înțelese corect și tratate ca o prioritate, alături de tot ceea ce înseamnă studiile de  teren, proiectarea, execuția și întreținerea unui astfel de proiect de infrastructură critică.

 Am stat de vorbă în cele ce urmează cu Mariana Garștea, Președinte al Asociației pentru Monitorizare Geotehnică și Structurală (APMGS) și Directorul General al Sixense România, o  companie care oferă soluții și expertiză pentru urmărirea comportării în timp a construcțiilor, ce are în portofoliu lucrări de urmărire pentru mai multe poduri importante din țară. Sixense România este pe piață de 13 ani, ca parte din grupul cu același nume, lider mondial al  domeniului. În România, compania este autorizată ca laborator de analize și încercări în  construcții, o autorizare esențială pentru a desfășura lucrări de monitorizare geotehnică și  structurală în proiecte importante de infrastructură.

Iată ce este nevoie să știe autoritățile gestionare de poduri referitor la menținerea în siguranță a acestor proiecte.

La darea în folosire a podurilor noi, lucrarea supremă de verificare a siguranței și stabilității acestuia este încercarea cu probe statice și dinamice. Ce ne puteți spune despre această activitate și cât de complicată este ea?

Așa este, încercarea suprastructurilor cu probe statice și dinamice, în limbaj tehnic, este o lucrare esențială în cazul proiectelor de pod, una dintre puținele care furnizează informații critice despre cum se comportă un pod în exploatare și dacă este totul în regulă din punct de vedere al stabilității și siguranței structurale a acestuia. Mai mult, aceste tipuri de lucrări sunt obligatorii conform STAS 12504-86 pentru podurile cu alcătuire statică particulară și cu deschideri de peste 30,00m.

La fel ca orice etapă din ceea ce presupune dezvoltarea și întreținerea unei infrastructuri critice cum este un pod, și acest tip de lucrare este unul complex și care cu siguranță necesită o expertiză solidă. Cu riscul de a mă repeta, menționez că încercările cu probe statice și dinamice nu pot fi realizate de nicio companie care nu este autorizată ca laborator de încercări și analize în construcții de către ISC, conform HG 808/2005, tocmai datorită gradului de complexitate, al standardelor de calitate impuse și al necesității de a stăpâni extrem de bine tot ceea ce ține de acest proces, de procedurile de măsurare, de procesare a informațiilor și de raportare.

De asemenea, elaborarea proiectului de încercare de către Proiectantul lucrării este o etapă esențială și trebuie executată în deplină cunoștință de cauză – de aceasta etapă depinde tot procesul ulterior, respectiv plus valoarea pe care o aduce întreaga operațiune la prelungirea duratei de viață a podului. Nu în ultimul rând, procesul de încercare pornește de la prevederea unei instrumentații corecte, așa că este important ca proiectul de încercare să nu fie făcut doar din birou, ci să fie adaptat la situația din teren și să poată fi implementat realmente. În acest sens, este nevoie de o colaborare foarte bună între echipa de proiectare și cea de instrumentare și monitorizare.

Prin intermediul acestor lucrări, care, pentru podurile noi, se realizează înainte de darea în exploatare a acestora, se urmărește și se verifică prin măsurători în punctele caracteristice, funcționalitatea sub sarcini statice și dinamice. Tot procesul ne spune informații extrem de importante despre rezistența și stabilitatea unei structuri, despre comportarea sa elastică, dar și despre deformațiile sau deplasările anumitor secțiuni, cu scopul de a stabili conformitatea folosirii acelui pod în condiții 100% sigure. Altfel spus, încercarea reprezintă testul suprem că suprastructura se comportă așa cum a fost proiectată și că este construită să reziste.

La Sixense România, doar în 2023, noi am executat peste 50 de lucrări de încercare pentru mai multe suprastructuri (poduri, pasaje, viaducte) de peste tot din țară, fiind la rândul nostru autorizați ca laborator de încercări și analize în construcții, condiție esențială pentru a executa aceste tipuri de lucrări.

Să presupunem că totul este în regulă și un pod trece cu bine de această verificare și este dat în folosință. Ce urmează apoi? Ce ar trebui să se întâmple?

 

În mod normal, orice fel de proiect de pod, fie că vorbim despre o structură nouă sau una deja în operare, ar trebui să aibă în proiectul tehnic – și proiectul de monitorizare structurală (de urmărire a comportării în timp), atât în faza de execuție, cât și adaptat la faza de exploatare. În realitate însă, din păcate rareori ne întâlnim cu acest lucru, așa că ajungem deseori în faza de exploatare având zero informații referitor la comportarea suprastructurii pe durata lucrărilor de execuție, deci nu avem o perspectivă clară a comportării în etapa de exploatare, atât de necesară pentru administratorul infrastructurii.

Lucrările de încercare a suprastructurilor cu probe statice și dinamice sunt doar un prim pas în verificarea sănătății structurale a unui pod – un pas bun, necesar, dar cu siguranță nu suficient pe termen lung.

Dacă ne uităm la toată durata de viață a unui pod – care ar trebui să opereze funcțional timp de 50 de ani sau chiar mai mult –, atunci ar trebui să avem în vedere și urmărirea permanentă a comportării lui în timp, ideal printr-un proces de monitorizare în timp real. De ce insist pe acest aspect? Pentru că, dat fiind că vorbim despre o infrastructură critică, vitală pentru comunitate (asigură transportul și buna funcționare a unei comunități, deseori fiind chiar singura legătură viabilă între o localitate și alta), este nevoie să adaptăm monitorizarea acestuia la gradul de risc pe care îl prezintă un pod și la cât de afectată ar putea fi comunitatea, dacă acesta ar deveni nefuncțional (chiar și temporar): gândiți-vă numai la necesitatea ca o ambulanță să traverseze acest pod, dintr-un loc în altul. Astfel că e nevoie să obținem informații în timp real despre comportarea acestuia, despre problemele care ar putea să apară, cu alerte la diverse praguri de siguranță pe care autoritățile gestionare să le primească instant.

Așadar, reiau faptul că lucrările de încercare sunt extrem de utile și ele trebuie realizate cu maximă atenție și de către specialiști ori de câte ori vorbim despre darea în exploatare a unui pod nou sau despre verificarea gradului de uzură a unui pod deja aflat în exploatare. Însă atrag atenția asupra faptului că acest tip de lucrare trebuie să fie urmat de un program coerent și continuu de monitorizare structurală, tocmai pentru a preveni degradarea (parte din procesul natural de îmbătrânire a unei structuri), respectiv pentru a cunoaște activ starea podului respectiv, ca urmare a tuturor factorilor externi la care este supus în fiecare zi (încărcările repetitive din trafic, depășirea greutăților maxime ale vehiculelor angajate în traversarea structurii, acțiunea terenului din amplasamentul structurii traversate, corectitudinea lucrărilor de întreținere etc.).

Doar astfel putem ține sub control starea unui pod și putem să nu mai ajungem în situații bine cunoscute și mediatizate intens – referitoare la poduri care se prăbușesc, structuri care cedează fără ca cineva să reușească să intervină sau accidente care pot să fie extrem de grave, chiar cu pierderi de vieți omenești.

Expertizele pentru poduri încadrează multe dintre ele în stările tehnice 3 și 4, dar nu dau niciun fel de măsuri de urmărire specială în perioada de la emiterea expertizei până la executarea lucrărilor recomandate. De ce se întâmplă acest lucru?

Așa este, expertize se fac pe multe poduri, dacă vă uitați pe e-licitatie.ro. Nu aceste activități lipsesc din imaginea de ansamblu, aș spune. Este foarte bine să știm, datorită acestor expertize, cum sunt încadrate podurile în diverse stări tehnice. Însă, într-adevăr, atunci când avem de-a face cu poduri în starea tehnică 3 și 4, ceea ce înseamnă o stare nesatisfăcătoare sau chiar un real pericol pentru siguranța circulației, este nevoie să mergem mai departe de această informație.

Din păcate, așa cum ați surprins deja, nu se și acționează imediat, iar de multe ori pot să treacă ani de zile de la emiterea expertizei până la executarea lucrărilor recomandate. Acest lucru este o anomalie și funcționează cumva contra problemei pe care încercăm să o rezolvăm: vrem să intervenim pentru întreținerea și reparația unui pod, însă îl lăsăm așa cum l-am găsit, deși evidența ne arată că el nu mai este sigur pentru circulație și că în orice moment ar putea să se întâmple ceva nedorit.

În plus, intervine și o chestiune a asumării: dacă se întâmplă ceva în acea unitate de timp – mai mică sau mai mare –, cine își asumă acest lucru? Cu ce ne ajută de fapt evidența acelei expertize, dacă nu se și acționează apoi, în sensul unui program de monitorizare?

Cred că la acest lucru trebuie lucrat: coerența dintre măsuri, importanța de a vedea mai departe de „am depistat problema”, mentalitatea din care să se acționeze imediat și să se problematizeze necesitatea de a interveni, nu doar de a bifa activități care să nu se finalizeze cu îndeplinirea unui obiectiv de siguranță structurală.

De aceea suntem noi aici însă: să explicăm, să fim un suport real, să luăm această problematică ce uneori pare mare și greu de integrat – și să o abordăm pe bucăți, din aproape în aproape, în așa fel încât să începem de undeva în a avea o infrastructură sănătoasă.

O inovaţie în detectarea de probleme structurale pentru poduri: monitorizarea acustică

Inteligenţa artificială, tehnologia şi capacitatea de a urmări de la distanţă anumite structuri – sunt printre cele mai moderne şi utile inovaţii care şi-au făcut loc şi în industria construcţiilor, mai exact în domeniul monitorizării structurale şi geotehnice. Cu scopul de a verifica şi menţine sănătatea şi siguranţa structurală pe termen lung a diverselor proiecte şi asset-uri, acest domeniu pune în aplicare o serie de metode extrem de performante, cu aplicabilitate largă, operaţionalizare imediată şi eficienţă asigurată.

Una dintre ele se referă la monitorizarea acustică a podurilor, cu scopul de a detecta cu precizie, în mod non-invaziv şi foarte performant, orice problemă a cablurilor structurale.

Despre o astfel de soluţie ne-a explicat mai multe specialistul internaţional Nicolas Cortes, Inginer şi expert în cadrul Sixense Monitoring, parte din Sixense Group. Compania este reprezentată local prin Sixense România, aflată pe piaţă de 13 ani, şi care are ca misiune şi principală activitate – urmărirea comportării construcţiilor în timp, prin soluţii digitale de ultimă generaţie.

Mai multe informatii gasiti aici: https://www.bursa.ro/nicolas-cortes-sixense-group-romania-o-inovatie-in-detectarea-de-probleme-structurale-pentru-poduri-monitorizarea-acustica-85502259

Cât de mult depinde calitatea unui proiect de construcții de partenerul de monitorizare geotehnică și structurală?

Despre calitatea mediului construit din România se discută constant: autorități, entități private și chiar comunități întregi observă nu de puține ori că realitatea lasă de dorit și că avem de-a face cu o serie de probleme importante și generalizate. Ne sună încă prea familiar cazul autostrăzilor abia date în exploatare, dar imediat închise din cauza unei alunecări de teren neidentificate la momentul potrivit, situația unor poduri prăbușite și nereparate la timp.

 

Ce este de făcut și cum schimbăm această realitate, pentru ca ea să nu mai rămână doar o discuție pe care o purtăm periodic? Ne răspunde la această întrebare Mariana Garștea, Director General al companiei Sixense România, o echipă care oferă servicii de urmărire a comportării construcțiilor în timp de peste 12 ani și o companie autorizată ca laborator specializat în monitorizare structurală și geotehnică. De asemenea, Mariana Garștea este și Președintele singurei asociații de profil din România, APMGS (Asociația Profesională pentru Monitorizare Structurală și Geotehnică), și discută frecvent despre calitatea mediului construit local. Iată explicațiile specialistului.

Mai multe detalii gasiti aici: https://www.hotnews.ro/stiri-esential-26549574-cat-mult-depinde-calitatea-unui-proiect-constructii-partenerul-monitorizare-geotehnica-structurala-interviu-mariana-garstea-ceo-sixense-romania.htm

Bugetarea lucrărilor de încercări cu probe ale suprastructurilor trebuie prevăzută de la bun început ca o prioritate

De ce podurile, fie ele rutiere sau feroviare, încă nu sunt infrastructura de transport promisă, la calitatea şi nivelul tehnic pe care le vedem în afară şi pe care şi România le merită?

Am discutat despre acest subiect şi despre ce se poate face pentru a avea poduri care nu mai cedează, afectate de probleme cu structura, cu doamna Mariana Garştea, CEO Sixense România.

Compania pe care o conduce oferă soluţii digitale şi expertiză pentru prelungirea duratei de viaţă a mediului construit, iar recent s-a autorizat ca laborator de analize şi încercări în construcţii, ceea ce înseamnă că execută inclusiv încercările suprastructurilor cu acţiuni de probă (statice şi dinamice), pentru a verifica siguranţa structurală a podurilor. Sixense România activează de peste 12 ani pe piaţa locală şi mare parte din activitatea sa vizează chiar menţinerea sănătăţii structurale a infrastructurii de transport.

Mai multe ne-a povestit doamna Garştea în interviul următor https://www.bursa.ro/mariana-garstea-sixense-romania-bugetarea-lucrarilor-de-incercari-cu-probe-ale-suprastructurilor-trebuie-prevazuta-de-la-bun-inceput-ca-o-prioritate-65299948

Multe proiecte de infrastructură au lucrările de monitorizare structurală și geotehnică necesare sub-bugetate sau care lipsesc complet

Mariana Garștea, Sixense România: „Multe proiecte de infrastructură au lucrările de monitorizare structurală și geotehnică necesare sub-bugetate sau care lipsesc complet”

Au primit recent premiul pentru cel mai inovator proiect de monitorizare automatizată a infrastructurii de transport în cadrul Galei Club Antreprenor. Numele lor este Sixense România și sunt prezenți pe piață de peste 12 ani, activând la intersecția dintre tehnologie și inginerie, pentru menținerea sănătății structurale a mediului construit.

Compania este condusă de Mariana Garștea, Director General și co-fondatorul APMGS, Asociația Profesională de Monitorizare Geotehnică și Structurală, prima de acest fel din România. Cu o preocupare extraordinară față de inovație și față de durata de viață a patrimoniului construit, Mariana Garștea ne-a explicat mai multe despre domeniul său de activitate, echipa pe care o conduce, proiectele în care sunt implicați și cum anume integrează soluții digitale de ultimă generație într-o industrie mai degrabă tradiționalistă și, pe alocuri, chiar conservatoare.

Mai multe detalii gasiti aici: https://www.clubantreprenor.ro/2023/03/20/mariana-garstea-sixense-romania-multe-proiecte-de-infrastructura-au-lucrarile-de-monitorizare-structurala-si-geotehnica-necesare-sub-bugetate-sau-care-lipsesc-complet/

 

DESPRE NOUL CATUC (CODUL AMENAJĂRII TERITORIULUI, URBANISMULUI ŞI CONSTRUCŢIILOR)

După un 2022 cu multe schimbări şi provocări în industria de construcţii, piaţa aşteaptă efectele unei noi iniţiative: adoptarea Codului amenajării teritoriului, urbanismului şi construcţiilor.

Am discutat cu doamna Mariana Garştea, CEO Sixense România şi Preşedinte APMGS (Asociaţia Profesională pentru Monitorizare Geotehnică şi Structurală), despre prevederile noului Cod, despre semnificaţia acestora pentru patrimoniul construit din România şi despre ce implicaţii aduce activităţii de care se ocupă alături de echipa ei: urmărirea comportării construcţiilor în timp. Sixense România este o companie aflată la intersecţia dintre inginerie geotehnică şi structurală şi tehnologie, dat fiind că soluţiile pe care le propune în domeniul monitorizării au o puternică componentă digitală.

Ce ne-a răspuns la toate aceste subiecte de discuţie – în interviul de aici:  https://www.bursa.ro/despre-noul-catuc-codul-amenajarii-teritoriului-urbanismului-si-constructiilor-este-o-mai-buna-reglementare-in-directia-urmaririi-comportarii-in-timp-a-constructiilor-42049847

Lucrările de urmărire a comportării în timp, atât de necesare în anumite proiecte de infrastructură de transport, nu sunt prevăzute nici tehnic, nici financiar

“Lucrările de urmărire a comportării în timp, atât de necesare în anumite proiecte de infrastructură de transport, nu sunt prevăzute nici tehnic, nici financiar”

 

Mariana Garştea, CEO Sixense România

Mariana Garştea, CEO Sixense România

Este timpul pentru recapitulări şi lecţii din încă un an care a venit cu noi provocări pentru industria construcţiilor – iar acestea nu au fost deloc puţine, conform unui comunicat remis redacţiei. Presiunea pe costuri, blocarea anumitor autorizaţii de construire în Bucureşti, discuţiile acerbe în jurul stării infrastructurii locale – toate au marcat anul 2022.

În interviul cu Mariana Garştea, CEO Sixense România va spune cum vede anul care trece, în ceea ce priveşte businessul pe care îl conduce şi care oferă servicii de urmărire a comportării construcţiilor în timp, prin soluţii digitale de ultimă generaţie. Iată ce ne-a spus.

Cum a fost anul 2022 pentru piaţa serviciilor de urmărire a comportării construcţiilor în timp? Dar pentru industria de construcţii în general?

Mariana Garştea: Dacă mă uit la ce s-a întâmplat în business-ul nostru, observ că mulţi dezvoltatori din sectorul privat (în special din retail şi office) au văzut şi înţeles beneficiile serviciilor de urmărire a comportării construcţiilor în timp şi au extins portofoliul de construcţii în execuţie şi exploatare pe care le monitorizează cu echipa Sixense România. A devenit o nevoie mult mai stringentă pentru ei să aibă siguranţa că proiectul este în parametri, că este protejat de riscuri în exploatare şi că pot şti din timp dacă este nevoie să ia măsuri şi să intervină proactiv.

Aş adăuga la acest aspect şi deschiderea din ce în ce mai mare pentru ca soluţia de monitorizare să fie una digitală. Este mult mai reconfortant şi eficient pentru factorii de decizie să aibă acces la date uşor, transparent şi într-un singur loc, oricând au nevoie de ele. Deci digitalizarea procesului de inspectare structurală – în mod special, pentru proiectele cu un anumit grad de risc -, monitorizarea real-time sunt din ce în ce mai solicitate.

De asemenea, incidentele, dar şi cerinţele din partea Comisiei Europene, respectiv discuţiile la nivel înalt referitoare la starea infrastructurii şi necesitatea întreţinerii ei au avut şi ele un efect asupra solicitărilor pentru serviciile de urmărire a comportării în timp. Aproximativ 60% din cifra noastră de afaceri anul acesta a provenit din servicii oferite în sectorul public, unde ne bucurăm să monitorizăm atât proiecte de autostradă, cât şi poduri. Iar gradul de inovaţie şi performanţă a soluţiilor oferite de noi în cadrul Sixense România a fost chiar recunoscut în industrie şi premiat de mai multe ori în acest an.

La o privire de ansamblu asupra întregii industrii, cred că acest an a fost marcat, pe de o parte, de încetinirea şi chiar blocarea unor investiţii private în Bucureşti şi, pe de altă parte, de din ce în ce mai multe oportunităţi şi investiţii în categoria de proiecte de infrastructură, dar care vin cu multe provocări; lucrările de urmărire a comportării în timpul execuţiei (alunecări de teren etc.), inclusiv lucrările de încercare cu probe ale anumitor poduri nu sunt prevăzute nici tehnic, nici bugetar aşa cum ar fi nevoie. Din păcate, încă se intervine mai mult pompieristic şi doar când deja există un incident.

Care au fost cele mai mari provocări şi care au fost cele mai mari câştiguri pentru dvs. şi pentru compania pe care o conduceţi?

Mariana Garştea: Provocările rămân în continuare referitoare la înţelegerea şi susţinerea a două aspecte principale: folosirea monitorizării structurale şi geotehnice pe toată durata de viaţă a unui proiect (respectiv existenţa unui proces de asset management integrat – de la studiile de teren, fezabilitate, proiectare, execuţie, exploatare), respectiv integrarea componentei digitale în această ecuaţie. În mod special, provocările există în sfera proiectelor publice, care beneficiază de altfel cel mai mult de pe urma serviciilor pe care le oferim, dată fiind complexitatea lor, dar şi natura riscurilor şi efectele grave pentru comunitate pe care le-ar putea aduce aceste riscuri.

Discuţia este amplă în jurul acestor provocări, ce pornesc de la modalitatea în care este gândit procesul de licitaţie, până la exprimarea anumitor cerinţe din caietele de sarcini, înţelegerea responsabilităţii pe care o are Autoritatea contractantă şi până la momentul în care este problematizată necesitatea siguranţei structurale în exploatare (ce ar trebui să fie luată în calcul încă din etapa de pre-fezabilitate şi fezabilitate). Este vorba, deci, despre un întreg ecosistem care trebuie pus în mişcare, pentru ca proiectele de infrastructură să devină mai sigure din punct de vedere structural, să fie întreţinute şi urmărite constant, nu doar să facem o reparaţie (eventual după un incident) şi apoi să o luăm de la capăt ca şi cum nu s-ar fi întâmplat nimic. Îmi doresc să învăţăm mai multe din toate situaţiile pe care, în mod regretabil, le-am văzut şi în acest an întâmplându-se: poduri surpate, infrastructură în stare avansată de degradare, soluţii aplicate doar “de formă” şi expertize care nu au mai fost urmate de planuri şi acţiuni concrete şi profesionist implementate.

Pe de altă parte, nu pot să nu mă uit şi la câştiguri. Sunt de părere că profesioniştii încep să se cearnă mai uşor pe piaţa în care activăm, că know-how-ul digital şi tehnologic cu care venim aduce valoare activităţii de monitorizare şi cunoştinţelor de inginerie solide ale echipei mele, că suntem pregătiţi să răspundem standardelor europene, la care şi România trebuie să se alinieze şi care ating implicit şi subiectul siguranţei structurale.

De asemenea, este un câştig pentru noi faptul că am reuşit să deschidem conversaţia despre toate aceste subiecte, la care am adăugat unul important: pregătirea infrastructurii de transport pentru a face faţă riscurilor climatice, care este una dintre priorităţile de la nivel internaţional la ora actuală şi care ne prinde din urmă şi la nivel local.

Ce anume vă doriţi de la anul 2023 din punct de vedere al proiectelor şi al felului în care arată mediul construit?

Mariana Garştea: Ne dorim să facem pasul cu o mai mare uşurinţă spre tot ceea ce înseamnă transformare digitală în industria de construcţii, un concept care poate sună complicat, dar de fapt ar uşura şi facilita extrem de multe lucruri benefice: colaborare mai bună, proiecte coerente, investiţii eficientizate şi alocări de bugete inteligente şi bazate pe date reale şi informaţii disponibile extrem de rapid. Totul ar duce la ceea ce îşi doreşte orice fel de investitor – fie el public sau privat: proiecte mai durabile, cu bugete alocate eficient şi cu mai puţin timp pierdut pentru a corecta şi rezolva greşeli, pierderi financiare sau lucruri făcute neprofesionist.

Cred că aceste lucruri, cumulate, ne-ar putea aduce cu un pas mai aproape de a avea un mediu construit mult mai sănătos structural, care să ne facă pe toţi, ca membri ai comunităţii ce utilizează aceste asset-uri, să ne simţim în siguranţă.

A mai trecut încă un an peste industria construcţiilor. Credeţi că este ea mai bine pregătită şi mai echipată pentru ceea ce promiteţi şi oferiţi: digitalizare, sănătate structurală, o infrastructură mai sigură? Ce lecţii v-a dat anul 2022, ca echipă şi ca business?

Mariana Garştea: Lecţia pe care ne-a oferit-o timpul în general este faptul că nu putem aştepta doar “să se facă” şi “să se întâmple” lucrurile. La un moment dat, dacă nu ne suflecăm mânecile şi începem chiar noi un demers de informare, dacă nu accesibilizăm anumite explicaţii, dacă nu arătăm şi demonstrăm beneficiile a ceea ce facem, rămânem blocaţi într-o poziţie care nu ne ajută deloc să mergem mai departe.

Iar din această credinţă, înţelegând foarte bine care sunt nevoile pieţei, dar şi lipsurile ei, ne-am decis ca în acest an să înfiinţăm Asociaţia Profesională pentru Monitorizare Geotehnică şi Structurală, prima de acest fel din România. Scopul acestei asociaţii este să atragem atenţia mai concentrat asupra standardelor domeniului, să luăm iniţiative foarte concrete şi care chiar să producă schimbare în mentalităţile şi legislaţia de la noi, până la urmă. Ne ajută faptul că putem forma o comunitate, că suntem mai multe voci care se reunesc pentru a contribui, asumându-ne efortul pe care-l presupune să fii deschizător de drumuri şi să vrei să faci lucrurile corect, aşezat, transparent.

Cu siguranţă, dacă mă uit la industrie faţă de acum 11 ani, când Sixense a intrat pe piaţa locală, suntem la ani lumină distanţă ca percepţie şi înţelegere a serviciilor de urmărire a comportării construcţiilor în timp şi a tuturor instrumentelor noi şi avansate disponibile în acest sens. Ne păstrăm optimismul şi de acum înainte, un optimism dublat mereu de fapte foarte concrete şi acţiuni pe care le luăm constant pentru ca, anul viitor, să putem spune că suntem şi mai departe în gradul de conştientizare pentru tot ceea ce înseamnă sănătate structurală, digitalizare şi o infrastructură mai sigură, se menţionează în comunicat.

9 LUCRURI DESPRE CUM AR TREBUI SĂ NE RAPORTĂM CORECT LA ACTIVITATEA DE MONITORIZARE STRUCTURALĂ ȘI GEOTEHNICĂ

Mariana Garștea, CEO Sixense România

Suntem la finalul unui an în care industria de construcții s-a confruntat cu multiple provocări.

Pandemia a accelerat necesitatea de a introduce și mai mult tehnologia în procesele de construcții, în timp ce noile directive europene referitoare la sustenabilitate și la evaluarea impactului provocat de schimbările climatice au pus preocupări noi pe agenda factorilor de decizie locali. De asemenea, cerințele tot mai crescute ale utilizatorilor finali cu privire la calitatea mediului construit trebuie și ele înțelese și integrate cu o atenție sporită.

În tot acest context, iese la suprafață o problematică importantă, ce ar putea fi rezumată astfel: cât de multe știm despre siguranța și sănătatea structurală a proiectelor pe termen lung? Cum le urmărim, cum intervenim, ce soluții și măsuri luăm? La toate acestea răspunde o activitate esențială: monitorizarea geotehnică și structurală.

Constat însă deseori că, deși este o activitate la îndemâna tuturor proprietarilor, dezvoltatorilor sau gestionarilor de asset-uri, rolul ei este încă înțeles greșit pe alocuri. Așa că am decis să explic câteva principii și concluzii importante despre activitatea noastră principală de la Sixense România.

#1. Urmărirea comportării în timp nu este (și nu ar trebui să fie) o chestiune birocratică, prin care se caută angajarea unor „prestatori” și conformarea doar de formă la prevederile legale. Scopul acestor lucrări, atât timp cât sunt făcute conform legislației în vigoare și a bunelor practici ale industriei, este în totalitate în beneficiul municipalităților, autorităților publice gestionare de patrimoniu existent, dar și al societății civile. Vorbim despre siguranță în primul rând, eficientizarea investițiilor imobiliare pe termen lung, prevenirea anumitor riscuri și menținerea sănătății structurale a mediului construit, ca să enumăr doar câteva aspecte.

#2. Pentru aceste lucrări, este absolut esențial să alegem o persoană calificată, competentă și responsabilă; nu ne permitem să numim în acest rol o persoană necalificată sau pe cineva după principiul „cine are mai puține sarcini și este mai liber”. De asemenea, există și varianta externalizării acestui serviciu, dacă nu găsim intern această persoană cu adevărat pregătită sau dacă nivelul de expertiză necesar depășește nivelul de specializare intern.

#3. Este o nevoie stringentă de profesionalizare a industriei noastre. Din păcate, nivelul la care încă se prestează aceste servicii în atât de multe proiecte și inclusiv percepția asupra lor sunt viciate și fac rău întregii industrii. Este nevoie să depășim atitudinea de a bifa, doar „ca să ne aflăm în treabă” și doar pentru că „trebuie bifat”. Aspectele legate de calificare și competența prestatorilor în balanța calității și protejarea interesului beneficiarului pe termen lung sunt deseori „uitate” cu desăvârșire.

#4. Lipsa de expertiză din piață este foarte dăunătoare pentru noi toți și aduce deservicii grave. Specialistul în monitorizare nu trebuie să pornească de la alegerea unui instrument cu care să execute apoi niște măsurători, pentru ca mai apoi să se întrebe ce poate face cu ele. Din contră: activitatea noastră presupune să avem o perspectivă globală, să trecem printr-un proces, care începe de la scop și obiective și care apoi trece la implementare. NU invers.

#5. Modelul după care se achiziționează, planifică și implementează aceste lucrări este depășit – nu are legătură nici cu tehnologia disponibilă în acest moment, nici cu nivelul minim de calitate cerut pentru aceste lucrări. Cred că este nevoie de un model complet nou, creat de la zero și care să se bazeze pe standardele în vigoare la nivel internațional și pe literatura de specialitate.

#6. Caietele de sarcini prin care se licitează aceste servicii de către autoritățile publice au nevoie de o îmbunătățire urgentă din toate punctele de vedere, iar valoarea acestor lucrări este subevaluată puternic. Din păcate, mă întristez să constat că uneori nu acoperă nici măcar valoarea echipamentelor cerute prin obiectul licitației.

#7. Tehnologia este parte intrinsecă din activitatea de monitorizare structurală și geotehnică, iar asta este numai și numai în beneficiul proiectului. De ce? Pentru că, prin intermediul soluțiilor digitale folosite în acest sens, putem obține date în timp real, putem acționa sau interveni imediat ce se produce un incident, putem lua măsuri proactiv, putem corecta sau elimina erori, putem împărtăși informațiile cu toți jucătorii implicați într-un proiect. Un exemplu de soluție tehnologică cu care lucrăm la Sixense România este Beyond Asset, soluția noastră lider pentru piața locală, ce contribuie la optimizarea tuturor operațiunilor din etapa de exploatare. În Beyond Asset putem integra absolut tot: de la modelul 3D al construcției până la tot ce ține de operațiunile de mentenanță și monitorizare în exploatare. Science fiction? Nu, este realitatea zilelor noastre, pe care o aplicăm deja pe o multitudine de proiecte.

#8. Discuția despre sănătate structurală include automat și problematica rezilienței infrastructurii de transport în fața șocurilor și schimbărilor climatice. Nu ne mai permitem să tratăm acest subiect ca fiind unul marginal, periferic, ci trebuie să acționăm acum, dacă vrem să prelungim durata de viață a proiectelor locale de infrastructură. Avem o infrastructură vulnerabilă, îmbătrânită. Trebuie să cunoaștem mai multe despre starea ei, pentru a începe să acționăm. Și aici, tot tehnologia este răspunsul. Soluția pe care ne bazăm se numește Resallience și ne poate da informații valoroase pe baza cărora să luăm decizii ACUM pentru reducerea daunelor materiale/ umane și a timpului de recuperare a infrastructurii.

#9. În cele din urmă, urmărirea comportării în timp a construcțiilor cu siguranță nu ar trebui făcută de frica organelor de control, ci înțelegând beneficiile pe care le aduce pe termen lung.

 

 

Îmi doresc să ne uităm cu atenție la toate aceste puncte și să avem un dialog constructiv în jurul lor. Până la urmă, scopul este comun: să avem proiecte sănătoase și sigure pe viitor.

Ce trebuie să se schimbe în procedurile autorităţilor contractante pentru infrastructura de transport

Vorbim deseori despre necesitatea de a avea o infrastructură de transport performantă, sigură şi rezilientă în faţa tuturor şocurilor climatice deja obişnuite pentru ţara noastră.

Însă “elefantul din cameră” este uneori chiar procesul de atribuire a proiectelor de infrastructură. Cum este elaborată documentaţia? Care este mentalitatea din spatele anumitor proceduri? Cât de fluid este tot acest proces al licitaţiilor publice, în cele din urmă?

Despre toate acestea am discutat cu unul dintre experţii în transformarea digitală a infrastructurii, Mariana Garştea, în prezent CEO al companiei Sixense România. Echipa pe care o conduce oferă soluţii digitale pentru sănătatea structurală a mediului construit, iar aici ne referim inclusiv la proiectele de infrastructură de transport.

Mariana Garştea ne explică mai multe despre cum un proiect cu adevărat performant porneşte chiar de la o licitaţie bine organizată – în interviul de mai jos: https://www.bursa.ro/ce-trebuie-sa-se-schimbe-in-procedurile-autoritatilor-contractante-pentru-infrastructura-de-transport-49464542

Î

7 aspecte de dezbătut despre cerințele din caietele de sarcini

Prin natura a ceea ce facem la Sixense România, suntem implicați în multe licitații publice pentru proiecte complexe de infrastructură. Suntem la curent cu felul în care arată caietele de sarcini, cu cerințele noi, cu orice modificări de procedură ce intervin și putem conecta aceste informații la standardele de calitate și bunele practici internaționale în vigoare.

Ce mi-a atras atenția în ultimele luni? Uitându-mă peste toate punctele-cheie care acoperă planificarea și întreținerea proiectelor de infrastructură din ultima perioadă – iar aici mă refer în mod special la infrastructura de transport, însă nu ne limităm la ea –, am descoperit câteva aspecte care par a fi uneori lăsate la voia întâmplării și care pun în pericol siguranța și pregătirea pentru exploatare a acestor proiecte.

Aș vrea să mă opresc asupra unui subiect particular, recent intrat mai puternic și la noi pe agenda publică: cel al rezilienței infrastructurii la schimbările climatice. Din păcate, acest subiect este trecut la „și altele” și este absolut clar că nu îi este înțeleasă importanța, iar asta se reflectă în cerințele – uneori confuze, alteori incomplete – care-l însoțesc.

Mai multe detalii gasiti aici: https://arenaconstruct.ro/apel-catre-autoritatile-publice-pentru-pregatirea-infrastructurii-de-transport-a-romaniei-in-fata-socurilor-climatice/

Avem nevoie de reacţii imediate, dacă există riscul de prăbuşire

Din ce în ce mai des suntem bombardaţi de ştiri legate de poduri care stau să se prăbuşească, o infrastructură

Ne spune Mariana Garştea, specialist în monitorizare structurală şi geotehnică şi expert în soluţii pentru transformarea digitală a infrastructurii. Mariana conduce în prezent Sixense România, o companie care, de peste 11 ani, oferă expertiză şi soluţii pentru sănătatea structurală a mediului construit. De asemenea, Mariana este Preşedintele APMGS, prima asociaţie profesională din România dedicată domeniului monitorizării structurale şi geotehnice.

Iată care sunt recomandările specialistului pentru situaţia degradată în care se află o parte din infrastructura deja existentă de la noi, dedicată transportului: https://www.news.ro/comunicate/avem-nevoie-de-reactii-imediate-daca-exista-riscul-de-prabusire-opinia-specialistului-in-contextul-podurilor-degradate-20829373

Monitorizarea în timp real a infrastructurii critice reprezintă azi o performanță care nu mai e doar nice to have

​O analiză recentă realizată cu ajutorul celor mai importanți factori de decizie din industria de construcții ne-a arătat percepția referitoare la riscuri și la importanța acordată monitorizării structurale și geotehnice în proiectele locale. Analiza a fost realizată de către Sixense România, o companie care oferă expertiză și soluții digitale asociate sănătății structurale a mediului construit, reprezentată de Mariana Garștea, Director general.

În cele ce urmează, am stat de vorbă cu doamna Garștea despre rezultatele acestei analize, ce ne indică ea despre maturitatea pieței de construcții de la noi, ce concluzii putem trage, ce semnale și ce preocupări ne transmite aceasta.

Ne-am bucurat să constatăm și noi acest lucru, însă pot să spun că este o realitate care nu s-a transformat deloc peste noapte. Acum 11 ani, când Sixense a intrat pe piața din România, se vorbea rareori despre monitorizarea geotehnică și structurală, ba mai mult decât atât, era dificil de înțeles cum anume această activitate poate fi digitalizată, eficientizată și cum poate servi pe termen lung în toate tipurile de proiecte de construcții.

Mai multe detalii gasiti aici: https://economie.hotnews.ro/stiri-companii-25813519-mariana-garstea-ceo-sixense-monitorizarea-timp-real-infrastructurii-critice-reprezinta-azi-performanta-care-nu-mai-doar-nice-have.htm

Avem nevoie de date corecte in monitorizare. Sunt prea multe cazuri clare cu alunecari de teren, iar raportul de monitorizare arata ca e totul in regula

Calitatea, „cartoful fierbinte” din orice discutie despre proiectele de constructii locale. Dar ce inseamna ea? Cum anume poate fi asigurata? Ce fel de solutii de control au beneficiarii la dispozitie?

Monitorizarea geotehnica si structurala este una dintre ele. Insa si aceasta activitate trebuie realizata corect, pentru a da rezultatele dorite si pentru a fi o investitie care aduce valoare.

Despre aceste lucruri – si despre existenta sau nu a unei culturi de risc in Romania – ne vorbeste in continuare Mariana Garstea, CEO Sixense Romania si Presedinte al Asociatiei Profesionale pentru Monitorizare Geotehnica si Structurala (APMGS), o organizatie care-si propune sa stabileasca standarde comune pentru aceasta piata.

Mariana Garstea este specialist in monitorizare structurala si geotehnica si expert in solutii pentru transformarea digitala a infrastructurii, cu o experienta de peste 15 ani in industria constructiilor. In prezent, conduce o echipa de specialisti care ofera solutii digitale si expertiza pentru sanatatea structurala a mediului construit, in cadrul companiei Sixense Romania.

 Mai multe detalii gasiti aici: https://www.revistaconstructiilor.eu/index.php/2022/11/01/mariana-garstea-sixense-romania-avem-nevoie-de-date-corecte-in-monitorizare-sunt-prea-multe-cazuri-clare-cu-alunecari-de-teren-iar-raportul-de-monitorizare-arata-ca-e-totul-in-regula/