Alunecările de teren produc probleme mari infrastructurii rutiere din județul Suceava: „Alunecările active trebuie monitorizate, puse sub observație – și nu doar vizual, ci cu ajutorul tehnologiei”

Județul Suceava se confruntă cu multe probleme, ca urmare a alunecărilor de teren ce afectează infrastructura de transport. Câteva dintre cele mai recente exemple fiind cel al DN 17B, pe raza Broșteni, respectiv pe raza localității Holda. De ce anume credeți că s-a ajuns în astfel de situații și ce trebuie făcut în continuare?

Punct de vedere – Mariana Garștea, CEO Sixense România, specialist în monitorizare geotehnică și structurală și expert în soluții pentru transformarea digitală a infrastructurii: Din informațiile publice existente în acest moment, înțeleg că este vorba despre o alunecare de teren de pe versant, ce părea inițial minoră și care s-a transformat într-una de mari dimensiuni, de o amploare fără precedent, afectând un drum național de cel puțin zece ani. Tot conform informațiilor disponibile public, în 2015 județul Suceava finaliza inventarierea riscurilor posibile din județ, inclusiv alunecările de teren. Cu siguranță acest proces de inventariere trebuie urmat și de un plan de măsuri. Alunecările active, cu posibil impact asupra infrastructurii rutiere și asupra localităților trebuie monitorizate, puse sub observație – și nu doar vizual, ci cu ajutorul tehnologiei, tocmai ca să nu fim surprinși de alunecarea deja produsă, ci să o putem practic preveni. Fiecare alunecare de teren identificată trebuie evaluată conform metodologiei de specialitate, în baza unei liste întregi de factori de evaluare și de alte informații vitale, cum ar fi, de exemplu, factorul de siguranță și suprafața critică de alunecare. Pornind de la aceste informații esențiale pentru fiecare alunecare de teren, măsurile de intervenție sunt diverse și trebuie adaptate la fiecare situație în parte. Pe deasupra, sistemul de instrumentație pentru monitorizarea alunecării de teren (ce presupune: sistem de colectare, alarmare și data management manual sau automatizat) este absolut obligatoriu. Doar așa autoritățile vor fi în permanență informate și vor putea interveni preventiv, nu doar după producerea alunecării. De altfel, referitor la strategiile posibile pentru a reduce pe viitor vulnerabilitatea și riscul, există mai multe soluții, pe care le gasiti aici: https://glasulsucevei.ro/alunecarile-de-teren-produc-probleme-mari-infrastructurii-rutiere-din-judetul-suceava-alunecarile-active-trebuie-monitorizate-puse-sub-observatie-si-nu-doar-vizual-ci-cu-ajutorul/